W
roku 2009 w Polsce takie przyczyny jak niewłaściwy stan nawierzchni,
niezabezpieczone roboty drogowe czy też nieprawidłowo działające rogatki
to 2-3% wypadków i mniej niż 1 % ofiar śmiertelnych. Jednocześnie
wiadomo, że cechy drogi mają duży współudział w stwarzaniu zagrożenia na
drodze. Wiele niewłaściwych zachowań kierowców i pieszych wynika z
niskiej jakości sieci drogowej i oznakowania dróg, braku urządzeń dla
pieszych i rowerzystów, braku środków uspokojenia ruchu.
Ponad 80% wypadków z ofiarami śmiertelnymi ma miejsce na jezdni, głównie
na odcinkach prostych dróg dwupasowych, dwukierunkowych w terenie
niezabudowanym. Wynika to z braku możliwości bezpiecznego wyprzedzania w
potoku ruchu o bardzo zróżnicowanej strukturze rodzajowej pojazdów.
Prawie 7% wypadków z ofiarami śmiertelnymi wydarzyło się na poboczu, w
wyniku uderzenia w drzewo na koronie drogi lub najechania na pieszego
poruszającego się po poboczu. Innym przykładem są liczne wypadki na
przejazdach kolejowych bez zapór (0,8% ofiar zabitych). Wiele z tych
wypadków można by uniknąć dysponując zamiejską siecią drogową o większym
udziale dróg dwujezdniowych, usuwając lub zabezpieczając drzewa na
koronie drogi czy budując chodniki i drogi rowerowe.
Przyczyny i skutki
Jak
wskazują badania droga w sposób bezpośredni i pośredni przyczynia się
do powstania blisko jednej trzeciej wypadków. Takie cechy sieci
drogowej, jak brak hierarchizacji i powiązanej z nią kontroli
dostępności oraz ograniczony zakres segregacji różnych, rodzajów ruchu
różnych powodują, że w tych warunkach zachowania użytkowników są
nieprzewidywalne i niebezpieczne. Kategoryzacja dróg to przypisanie
drogom właściwego standardu technicznego i określenie dostępności. Z
kategoryzacją dróg wiąże się konieczność kontroli dostępności do dróg
przez określenie możliwości obsługi przyległego terenu, czyli punktów
dostępu (droga na skrzyżowaniu lub wjazd) do drogi danej klasy, a także
możliwości włączenia dróg do innych dróg równorzędnej lub wyższej klasy
oraz określenie ich dopuszczalnej gęstości. Im większa dostępność do
drogi, tym większe zagrożenie brd.
Dostępność. Z analiz wpływu stopnia dostępności, tj. gęstości i rodzaju
punktów dostępności na brd wynika jednoznacznie, że wzrost liczby
punktów dostępności (skrzyżowań, wjazdów) wyraźnie wpływa na brd i
liczbę zdarzeń oraz wypadków (Tracz, M., Kieć, M., 2003). Analizy te
wykazują również, że na zależność brd od dostępności wpływają
równocześnie także inne czynniki, takie jak: ukształtowanie trasy i
niwelety drogi, widoczność, prędkość pojazdów, natężenia na wjazdach i
na drodze z pierwszeństwem przejazdu, a także te, które na polskich
drogach są bardzo ważne, tj. ruch pieszych wzdłuż i w poprzek drogi.
Z podobnych badań przeprowadzonych w Australii (Brindle, R., 1996), dla
dróg przebiegających na terenie zabudowy i poza nim, można wyciągnąć
wiele ogólnych wniosków dotyczących wpływu dostępności na drogach poza
terenem zabudowy na brd:
- brak ograniczeń dostępności może powodować wzrost wskaźnika wypadkowości 2÷3-krotny, a nawet większy,
- mniej ważne ruchowo skrzyżowania i nieliczne prywatne wjazdy (częściowa kontrola) mogą przynieść wzrost wskaźnika wypadkowości o 40÷60%.
Kolizyjność
skrzyżowań. Dla redukcji potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
na skrzyżowaniu na ogół zaleca się takie jego rozwiązanie, aby
minimalizować liczbę punktów kolizji zwłaszcza – kolizji typu
krzyżowanie – pomiędzy uczestnikami ruchu, i wielkość stref, w obrębie,
których występują. Z uwagi na liczbę punktów kolizji korzystnym
rozwiązaniem skrzyżowania o czterech wlotach jest rondo 1-pasowe, na
którym występuje tylko 8 punktów kolizji wobec 32 na skrzyżowaniu
zwykłym. Dwupasowe małe rondo z 24 punktami kolizji jest znacznie mniej
bezpieczne od ronda jednopasowego. Redukcję liczby punktów kolizji na
skrzyżowaniu o czterech wlotach z 32 na 18 można także uzyskać przez
zamianę tego skrzyżowania na skrzyżowanie o przesuniętych wlotach.
Typ skrzyżowania. Porównania średnich wskaźników
wypadkowości dla poszczególnych typów skrzyżowań, zwłaszcza w terenach
zabudowy, nie jest obiektywne, ponieważ dużo zależy od takich czynników,
jak: natężenie ruchu kołowego i pieszego, natężenie relacji w lewo.
Pasy i bariery dzielące. Badania w zakresie wpływu pasów i barier dzielących wskazują, że:
- wprowadzenie nawet wąskich (>2,0 m) pasów dzielących może dać zmniejszenie liczby wypadków i zderzeń czołowych o ok. 65% oraz zmniejszenie o 70% wypadków z pieszymi, gdyż zapewniają one azyl dla pieszych;
- ulice z pasem dzielącym dwie jezdnie ruchu (2×2, 2×3) są znacznie bezpieczniejsze niż bez pasa dzielącego (1×2, 1×4), a najbardziej niebezpiecznym z tych przekrojów jest przekrój 1×4 (Gdańsk);
- dzielące bariery betonowe w przekrojach 1×4 powodują średnio około 40% zmniejszenie liczby wypadków i zmniejszenie ich ciężkości (Kraków);
- wprowadzenie barier na autostradach spowodowało ok. 30% wzrost liczby wypadków, przy jednoczesnym 32% spadku ofiar śmiertelnych tych wypadków (OECD, 1999).
Dodatkowe pasy do wyprzedzania. Mogą być wprowadzane
przy dużym zapotrzebowaniu na wyprzedzanie i wypadkach
charakterystycznych dla nieprawidłowego wyprzedzania. Pasy do
wyprzedzania lub pasy ruchu powolnego zmniejszają wskaźnik wypadkowości o
25%, a wg Elvika pasy ruchu powolnego zmniejszają liczbę wypadków z
rannymi o 20-40% (OECD, 1999). Znaczący efekt może mieć także
wprowadzenie przekroju „2+1”. W Niemczech wprowadzenie takiego przekroju
powoduje spadek wskaźnika wypadkowości o 30%, ale znane są przykłady,
gdy takie rozwiązania nie miały prawie żadnego wpływu na brd
(Finlandia).
Pochylenie skarp. Strome skarpy przyczyniają się do
wywrócenia pojazdu przy jego zjechaniu z korony drogi, a wg badań
amerykańskich 55% wywróceń pojazdów skutkuje ofiarami rannymi, zaś 1-3%
zabitymi. Badania z kilku krajów wskazują, że złagodzenie skarp z
pochylenia 1:2 do 1:5-6 redukuje liczbę wypadków pojedynczego pojazdu o
21%, zaś o łączną liczbę wypadków o 12%. Wskazuje to, jak duże są
możliwości poprawy istnieją w Polsce, gdzie zobowiązuje stosowanie
pochylenia skarp 1:1,5 (WT, 1999). Łagodniejsze skarpy zaleca się
stosować tam, gdzie najczęściej może dochodzić do zjeżdżania z korony
drogi, tj. na skrzyżowaniach (unikanie kolizji) i łukach poziomych przy
zbyt dużej prędkości.
Pasy ruchu. Generalnie korzystne dla brd jest
stosowanie pasów ruchu szerszych od 3,0 m, najlepiej 3,5-3,7 m, chociaż
szerokość 3,5 m wydaje się wystarczająca.
Utwardzone pobocza.
W Polsce utwardzone pobocza pełnią, niestety, nieformalnie funkcję
dodatkowych (zawężonych) pasów ruchu dla wolniej jadących pojazdów. Wg
wyników badań prowadzonych na odcinkach dróg krajowych w Oddziale GDDKiA
Gdańsk, przekrój z poboczami utwardzonymi (7,0 + 2×2,0 m) przy
natężeniach ruchu większych od 5000 poj/dobę jest bardzo niebezpiecznym
przekrojem, biorąc pod uwagę skutki wypadków drogowych. Badania
prowadzone przez Politechnikę Krakowską na drodze krajowej 4 w
województwie małopolskim wykazały, że wprawdzie wskaźniki wypadków na
tych drogach są niewiele większe od dróg bez utwardzonych poboczy, ale
ciężkość tych wypadków jest znacznie większa.
Jak przeciwdziałać?
W działaniach inżynierskich obejmujących planowanie przestrzenne, projektowanie dróg i zarządzanie ruchem wyróżnić można kilka podstawowych grup środków brd służących:
- redukcji potrzeb transportowych,
- redukcji konfliktów pomiędzy użytkownikami przestrzeni drogi,
- stwarzaniu warunków dla podejmowania bezpiecznych decyzji,
- modyfikacji ekspozycji ryzyka,
- redukcji konsekwencji wypadków.
Drogowe środki poprawy brd podzielić można na cztery zasadnicze grupy:
- środki segregacji i separacji,
- środki regulacji dostępności,
- środki zapewnienia stateczności jazdy i przyczepności do nawierzchni drogowej.
- środki redukcji prędkości.
Środki segregacji i separacji ruchu. Celem wymienionych środków jest segregacja lub separacja tych użytkowników dróg, których cechy na tyle się różnią, że może to wpływać na pogorszenie się bezpieczeństwa ruchu. Segregacja zachodzi wtedy, gdy:
- następuje wydzielenie przestrzeni drogi dla użytkowników poruszających się w różnych kierunkach na wlotach skrzyżowań (segregacja kierunkowa), z różną prędkością na odcinku wzniesienia (segregacja dynamiczna) lub dla użytkowników zmotoryzowanych, rowerzystów i pieszych, pojazdów wolnobieżnych (np. maszyn rolniczych) itp.,
- poprzez organizację ruchu w sieci drogowo-ulicznej (znaki zakazu, nakazu i informacje drogowskazowa) ogranicza się dostępność dla określonej grupy użytkowników, np. pojazdów ciężarowych, pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi, pojazdów nie samochodowych, kierowców niebędących mieszkańcami danego obszaru itp.,
- różni użytkownicy wykorzystują tę samą przestrzeń w różnym czasie (segregacja czasowa), np. na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną.
Separacja zachodzi wtedy, gdy fizycznie uniemożliwia się korzystanie z tej samej przestrzeni przez różnych użytkowników poprzez stosowanie: barier (np. barier stalowych, betonowych barier typu New Jersey), ogrodzeń, słupków, szpalerów drzew, rowów i pasa dzielącego odpowiedniej szerokości.
Środki regulacji dostępności. Regulacja dostępności dotyczyć może: dostępności do drogi nadrzędnej poprzez skrzyżowania, wjazdy i zjazdy lub dostępności do obszaru i jego układu drogowo-ulicznego w celu wyeliminowanie ruchu uciążliwego (tranzytowego, ciężarowego, przewozów materiałów niebezpiecznych). Regulacja dostępności może się odbywać poprzez:
- kształtowanie sieci (hierarchizacja, kategoryzacja sieci),
- szczegółowe rozwiązania przekroju drogi i skrzyżowań,
- organizację ruchu (oznakowanie pionowe i poziome oraz sterowanie ruchem).
Środki zapewnienia stateczności jazdy i przyczepności do nawierzchni drogowej. Cechy powierzchniowe nawierzchni drogowej mają wpływ na warunki hamowania i stateczność pojazdu. Utrzymanie właściwych standardów nawierzchni drogi, a także poboczy, jest ważnym działaniem służącym:
- eliminacji deformacji nawierzchni utrudniających kierowanie pojazdem, zwłaszcza w trakcie opadów atmosferycznych,
- poprawie stateczności w ruchu pojazdów w miejscach szczególnie niebezpiecznych (wloty skrzyżowań, łuki poziome),
- zapobieganiu wypadkom spowodowanym utratą panowania nad pojazdem wskutek najechania na pobocze,
- ułatwieniu ruchu rowerów i pieszych na poboczu.
Środki redukcji prędkości. W szeroko pojętym
zarządzaniu prędkością występuje zagadnienie regulacji prędkości
obejmujące zarówno zmniejszanie prędkości (redukcja prędkości), jak i
podwyższanie prędkości w dostosowaniu do cech drogi i jej otoczenia. Z
punktu widzenia brd zasadnicze znaczenie mają środki redukcji prędkości,
które podzielić można w następujący sposób:
A: w zależności od momentu wprowadzania środka w procesie planowania i funkcjonowania drogi:
- środki planistyczne,
- środki projektowe,
- środki stosowane w ramach utrzymania drogi,
- środki nadzoru ruchu na drodze;
B: w zależności od formy zastosowania środka:
- środki legislacyjne (kodeks drogowy),
- środki zagospodarowania przestrzennego,
- środki organizacji ruchu,
- środki fizyczne (budowlane),
- środki prewencji drogowej;
C: w zależności od miejsca i obszaru stosowania:
- punktowe,
- liniowe,
- strefowe.
W ramach środków redukcji prędkości wyróżnia się środki uspokojenia
ruchu. Wdrażanie środków uspokojenia ruchu może sprowadzać się do
zastosowania pojedynczego środka jak i kompleksowej koncepcji
urbanistyczno-transportowej poprzez wprowadzenie stref uspokojenia
ruchu. W klasycznych ujęciu wyróżnić można następujące strefy
zagospodarowania wzdłuż drogi:
Strefa centralna – strefa koncentracji życia
społecznego i celów wielu podróży mieszkańców; ta część miejscowości
charakteryzuje się zwartą zabudową, nasileniem poprzecznego ruchu
pieszego i rowerowego, znaczną liczbą przecięć poprzecznych, z dużą
liczbą obiektów publicznych i komercyjnych: szkoła, sklep, gospoda,
kościół, poczta, remiza itp. Zalecana prędkość projektowa dla środków
uspokojenia ruchu wynosi 30-40 km/h.
Strefa pośrednia – część miejscowości o zabudowie
zwartej, bezpośrednio przylegająca do strefy centralnej; ta część
miejscowości charakteryzuje się znacznym ruchem pieszych wzdłuż drogi
prowadzącej do strefy centralnej (odległość do strefy centralnej jest na
tyle mała, że pokonuje się ją na ogół pieszo) i zmniejszonym
zapotrzebowaniem na miejsca postojowe (dużo miejsc jest usytuowanych
bezpośrednio przy posesjach). Zalecana prędkość projektowa dla środków
uspokojenia ruchu wynosi 50 km/h.
Strefa peryferyjna – część miejscowości o rozproszonym
charakterze zabudowy, charakteryzująca się małym ruchem pieszym
(odległość do strefy centralnej jest na tyle duża, że rzadko pokonuje
się ją pieszo) i znikomym zapotrzebowaniem na miejsca postojowe (każda
posesja posiada na ogół własne miejsce postojowe). Zalecana prędkość
projektowa dla środków uspokojenia ruchu równa się limitowi prędkości w
terenie zabudowy – 60 km/h.
Strefa pozamiejska – część osady o sporadycznej zabudowie z dala od drogi.
Pojedyncze, fizyczne środków uspokojenia ruchu mogą być klasyfikowane w
zależności od techniki osiągania redukcji prędkości na cztery kategorie:
- deformacje poziome: wygięcia jezdni w planie sytuacyjnym, zamknięcia relacji na wprost na skrzyżowaniach lub przejazdu,
- deformacje pionowe: progi (listwowe, płytowe, wyspowe, podrzutowe), wyniesienia między skrzyżowaniami, skrzyżowania wyniesione,
- zawężenia przestrzeni drogi: bramy wjazdowe, zawężenia jezdni, zawężenie wlotów skrzyżowania,
- wyspy środkowe: wyspy segregacyjne, wyspy dla pieszych, wyspy wjazdowe, ronda.
W ciągach drogowo-ulicznych wyznaczonych do uspokojenia ruchu wybór właściwego środka należy uzależnić od zaleceń i ograniczeń formalnych oraz pożądanej prędkości. Według wytycznych duńskich zaleca się stosować:
- przy prędkości 60 km/h –urządzenia ostrzegawcze tylko na jezdni, bramy i wygięcia,
- przy prędkości 50 km/h – także inne środki o przekroju 2-pasowym, w tym zawężenia i wyniesienia,
- przy prędkości 40 km/h i mniejszej – także inne środki z zawężeniem jezdni do jednego pasa ruchu.