![](https://obserwatorium.word.olsztyn.pl/wp-content/uploads/sites/6/2019/12/ikona_dzieci.jpg)
Wypadki drogowe z udziałem dzieci są bardzo istotnym problemem społecznym od lat dostrzeganym w wielu krajach. W celu rozpoznania ich przyczyn i okoliczności podjęto wiele prac badawczych. Analiza wypadków z udziałem dzieci jako pieszych uczestników ruchu wykazała, że chłopcy częściej ulegają wypadkom niż dziewczynki. Wśród chłopców najwięcej wypadków przypada na wiek 4-9 lat, a wśród dziewczynek na wiek 12 lat. Przyczyny dużej wypadkowości chłopców w tym wieku:
- Duża tendencja wśród chłopców w wieku 4-9 lat do wyboru drogi lub jezdni jako miejsca do zabawy;
- Mniejsza możliwość identyfikacji bezpośredniego zagrożenia;
- Zaznacza się duża chęć podejmowania ryzyka obec równieśników;
![](https://obserwatorium.word.olsztyn.pl/wp-content/uploads/sites/6/2019/12/1034730.jpg)
Przeprowadzone
badania we Francji wykazały, że największa liczba zabitych dla grupy
0-14 lat, jako pieszych uczestników ruchu przypadała na wiek 7 lat
(łącznie chłopcy i dziewczynki). Zaobserwowano także drugi, bardzo ważny
szczyt wypadkowości przypadający na wiek 5 lat. Również liczba rannych w
grupie 0-14 lat dla pieszych największą wartość osiągnęła dla wieku 7
lat (łącznie chłopcy i dziewczynki). Próbując odpowiedzieć na pytanie
dlaczego właśnie wiek 7 lat niesie za sobą najwięcej ofiar wśród
pieszych dla grupy 0-14 lat we Francji wysunięto następujące tezy:
- wiek 7 lat jest granicą między dzieciństwem a młodością, z którą wiąże się większa samodzielność nie poparta doświadczeniem i umiejętnościami;
- wiek 7 lat to moment, kiedy dziecko zaczyna samodzielnie podróżować np. do szkoły, a nie jest jeszcze odpowiednio przygotowane do prawidłowych i bezpiecznych reakcji na złożoność ruchu drogowego.
Pora występowania zagrożeń
Opisem powyższego problemu zajęli się inżynierowie w Wielkiej
Brytanii. Wyróżnili oni najbardziej niebezpieczne szczyty występowania
zagrożeń dla dzieci w ruchu drogowym: poranny 8.00 – 9.00 oraz
popołudniowy 15.00 – 18.00. Bardziej niebezpiecznym okazał się szczyt
popołudniowy, podczas którego ma miejsce około 50% wypadków z udziałem
dzieci jako pieszych. W czasie trwania wakacji i weekendów szczyty te
mają nieco inny wygląd: poranny przypada przed godziną 10.00 – liczba
wypadków nie jest duża natomiast popołudniowy 16.00 – 17.00.
W okresie letnim natomiast zauważyć można bardzo wyraźną tendencję
wzrostu liczby wypadków z udziałem dzieci jako pieszych w godzinach
wieczornych.
Większość wyżej wymienionych szczytów, a dokładnie ich związek z ilością
wypadków wiąże się przede wszystkim z godzinami największego
prawdopodobieństwa przebywania dzieci poza domem. Dokładna określenie
czasu, w którym ma miejsce znaczna ilość wypadków interesującej nas
kategorii wymusza na inżynierach ruchu opracowywanie takich metod
zapobiegawczych, które będą uwzględniały czynnik czasowy wypadku.
Lokalizacja
![](https://obserwatorium.word.olsztyn.pl/wp-content/uploads/sites/6/2019/12/droga_do_szkoly.jpg)
Na
podstawie badań przeprowadzonych na terenie Wielkiej Brytanii, Niemiec i
Skandynawii można stwierdzono, iż liczba ofiar wśród dzieci jako
pieszych jest w pewnym stopniu uzależniona od stopnia zurbanizowania
kraju i od wielkości miasta. Liczba ofiar wśród dzieci na terenach
najbardziej zurbanizowanych (licząc na 10 tys. populacji) jest o ok. 50%
większa niż na terenach mało zurbanizowanych. Także im większe miasto,
tym większa liczba ofiar wśród dzieci w stosunku do populacji (np. w
Niemczech w miastach poniżej 20 tys. mieszkańców liczba ofiar wśród
dzieci pieszych jest o 40% niższa niż w miastach większych).
Znaczna część wypadków ma miejsce na drogach o charakterze lokalnym. W
momencie, kiedy przyjrzymy się funkcji jaką pełni droga zauważamy, że
42% ofiar wśród dzieci jako pieszych związanych jest z drogą o
charakterze arterii, a tylko 37% z drogą o funkcji lokalnej.
Na podstawie analiz można stwierdzić, że:
- największa liczba ofiar wśród dzieci w wieku 0 – 14 lat jako pieszych związana jest z terenem zurbanizowanym, nowoczesną dzielnicą mieszkaniową i drogą klasy lokalnej lub pełniącą funkcje arterii;
- wypadkowość wśród dzieci jako pieszych do lat 7 związana jest przede wszystkim z przebywaniem na drodze lub w jej pobliżu w dzielnicach mieszkaniowych, blisko miejsca zamieszkania;
- wypadkowość wśród dzieci jako pieszych w wieku 10 – 14 lat związana jest z odbywaniem częstych podróży np. do szkoły, a wypadki zdarzają się wtedy na drogach wyższej kategorii w znacznej odległości od miejsca zamieszkania.
Okoliczności
![](https://obserwatorium.word.olsztyn.pl/wp-content/uploads/sites/6/2019/12/dzieci-2.jpg)
W
odniesieniu do całej grupy wiekowej 0 – 14 lat dowiedziono, że 21%
ofiar (zabici i ranni) wśród chłopców i 11% ofiar (zabici i ranni) wśród
dziewczynek związanych jest z problemem zabawy na drodze. Ponadto
wykazano, że 80% dzieci, które uległy wypadkowi w momencie przekraczania
jezdni biegło przez nią
Drugim niewątpliwie ważnym powodem przebywania dziecka na drodze jest
podróż do szkoły. Wykazano, że w roku 1987 blisko 1/4 dzieci uległa
wypadkowi jako pieszy w czasie podróży do szkoły.
Znaczna część wypadków drogowych z udziałem dziecka w wieku 0 – 14 lat
jako pieszego ma miejsce w momencie, kiedy dzieckao zbliża się aby
przejść przez jezdnię. W 1990 roku przeprowadzono badania na terenie
miasta Leeds w Wielkiej Brytanii i wykazano, że 96.1% wypadków ma
miejsce, kiedy dziecko spaceruje wzdłuż drogi lub ją przekracza w
kierunku poprzecznym. Tylko 3.9% wypadków miało miejsce bezpośrednio na
chodniku. Badania te wykazały również, że:
- dzieci w momencie przekraczania jezdni nie zatrzymywały się przy krawędzi jezdni lub nie zwracały uwagę na zaparkowane pojazdy;
- 30% dzieci nie zwracało uwagi, czy droga jest pusta – nie nadjeżdża samochód, a 19% spojrzało tylko w jednym kierunku celem upewnienia się, czy droga jest pusta.
- 1/3 wypadków z udziałem dziecka jako pieszego na terenie zurbanizowanym związana była z problemem zaparkowanego samochodu ograniczającego widoczność.
Wykazano również, że:
- 7% wypadków z udziałem dziecka jako pieszego uczestnika ruchu wynikało z błędu kierowcy np. wtargnięcie na zebrę w czasie trwania zielonego światła dla pieszych;
- 93% tych wypadków wynikało z błędu dziecka i było to najczęściej niespodziewane wtargnięcie na jezdnię.
Na podstawie przeprowadzonych badań w 1987 roku pod kątem powodu
przebywania dziecka na drodze i okoliczności zdarzenia sformułowano
wnioski:
- Niebezpieczeństwo wypadku z udziałem dziecka jako pieszego jest wyższe podczas podróży ze szkoły do domu niż z domu do szkoły.
- Dwa razy więcej wypadków z udziałem dziecka jako pieszego ma miejsce w odległości do 0.5 km od szkoły niż w odległości większej niż 0.5 km od szkoły.
- Trzy razy więcej wypadków z udziałem dziecka jako pieszego ma miejsce na drodze głównej bez udogodnień dla pieszych niż na drodze tej samej klasy z udogodnieniami dla pieszych.
- Dziesięć razy więcej wypadków z udziałem dziecka jako pieszego zdarza się przy przekraczaniu drogi głównej niż przy przekraczaniu drogi niższej klasy.